Nieuws en blog

18 mei 2017
Hoe schrijf je een zoekmachine vriendelijke tekst

Hoe schrijf je een zoekmachine vriendelijke tekst?

Ik krijg vaak de vraag “Hoe schrijf je een zoekmachine vriendelijke tekst“. Ik ben ook blij dat hier steeds meer aandacht aan gegeven wordt. Want als bedrijven een website laten maken slaan ze snel deze stap over omdat ze denken dat dat niet nodig is. Tegenwoordig wordt zoekmachine optimalisatie (SEO) moeilijker omdat er steeds meer striktere voorwaarden zijn. Maar ook omdat er steeds meer concurrentie is. Gelukkig zijn er enkele stappen die je kan ondernemen om nog altijd goed gevonden te worden. Ik som ze even op.

Hoe schrijf je een zoekmachine vriendelijke tekst?

Wat je vooraf moet doen

Vooraleer je van start gaat met de SEO copywriting moet je weten waarover je gaat schrijven. Kies niet willekeurig enkele keywords, maar ga op zoek waar uw bezoeker of klant naar zoekt. Het is belangrijk om uw doelgroep goed te kennen. Zoek welke problemen ze kunnen hebben en hoe ze hier naar een oplossing zoeken. Dit kan je doen door vaak gezochte zoekwoorden op te zoeken met de Google Keywordplanner van AdWords. Deze tool is gratis beschikbaar, maar je moet reeds een eerste campagne via AdWords opgezet hebben om hier gebruik van te kunnen maken. Vroeger was dit niet nodig, maar ook Google evolueert en gaat steeds op zoek naar extra inkomsten I guess.

Je tekst beginnen schrijven

Wat je kan doen als je je tekst gaat schrijven is enkele onderwerpen opnoemen die je wilt bespreken. Die kan je dan gebruiken als titels en/of subtitels. Dan kan je gewoon jouw tekst doorlopend schrijven zonder nog al te veel rekening te houden met zoekmachine optimalisatie. Het is belangrijk dat je voor je bezoeker gaat schrijven, en dan pas voor Google of andere zoekmachines. Kwaliteit over kwantiteit! Achteraf kan je enkele woorden gaan vervangen en linken. Google gaat echter natuurlijk geschreven teksten verkiezen boven geforceerde teksten.

Structuur van je tekst

Gebruik duidelijke titels. Begin uw pagina steeds met een koptekst 1 (h1). Deze mag slechts 1 keer gebruikt worden in de pagina. De rest van de tekst bouw je op met h2, h3, h4, … Zo bekom je een goed gestructureerde tekst die bovendien goed gelezen kan worden door de bezoeker én Google!

Vaak gezochte zoekwoorden gebruiken

Nadat de tekst in grote lijnen geschreven is kan je jouw tekst gaan optimaliseren en verbeteren. Dit doe je door enkele kernwoorden te gaan vervangen met vaak gezochte zoekwoorden. Maar hou rekening met relevantie! Zonder relevantie is de tekst inhoudelijk van slechte kwaliteit. Dit is natuurlijk één werkwijze. Werk je liever anders, dan kan je dat gerust doen, zolang de uitkomst hetzelfde is.

Interne en externe links toevoegen

Voeg enkele interne links toe binnenin je website. Op die manier creëer je een spinnenweb en toon je aan Google dat alle pagina’s met elkaar te maken heeft. Dit is goed voor de waarde en relevantie van je website, wat de zoekresultaten ten goede komt.

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Gebruik alt tags die belangrijke zoekwoorden bevatten en relevant zijn voor de inhoud. Google leest die in, en op die manier verhoog je de relevantie van je website pagina. Meer weten over het optimaliseren van afbeeldingen? IMU (Internet Marketing Universiteit) schreef een artikel over het gebruik van alt tags bij afbeeldingen voor SEO.

Een laatste tip

Zorg ervoor dat je per pagina optimaliseert voor slechts 1 keyword. En zorg er ook voor dat je één bepaald keyword maar gaat optimaliseren op 1 pagina. Opnieuw, kwaliteit boven kwantiteit.

Samenvatting SEO vriendelijke content schrijven

  1. Onderzoek uw doelgroep
  2. Zoek vaak gezochte en relevante keywords
  3. Schets een verhaallijn
  4. Tekst schrijven in ruwe lijnen
  5. Tekst optimaliseren met keywords
  6. Interne en externe links toevoegen
  7. Afbeeldingen met alt tags toevoegen
  8. Remember: Kwaliteit over kwantiteit!

Geen bezoekers op je website? Hierover schreven we ook een artikel.

Vragen of wil je nog iets toevoegen aan bovenstaande tips?
Laat gerust een berichtje na onderaan de pagina.

 

Zoekmachine tekst

quindi